Jakie są warunki uzyskania zgody na umiejscowienie zjazdu publicznego lub zjazdu indywidualnego oraz zmiany wprowadzone przez znowelizowane przepisy budowlane?
Zgodnie z przepisami ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, zjazd to połączenie drogi publicznej z nieruchomością przy drodze, umożliwiające bezpośredni dostęp do niej, zgodnie z zasadami planowania przestrzennego. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. (§ 3 ust.12) definiuje zjazd jako fragment drogi połączonej z drogą niebędącą publiczną lub z dojazdem do nieruchomości przy drodze, z zastrzeżeniem, że zjazd nie może być skrzyżowaniem.
To samo rozporządzenie reguluje rodzaje zjazdów: indywidualne i publiczne. Zjazd indywidualny to ten służący dostępowi do jednej lub kilku prywatnych nieruchomości. Natomiast zjazd publiczny to fragment drogi publicznej prowadzący do co najmniej jednego obiektu, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza, zwłaszcza taka, jak stacja paliwowa, restauracja, hotel, zakład przemysłowy czy handlowy.
Przepisy Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej określają parametry zjazdów publicznych i indywidualnych, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa drogowego, gabarytami pojazdów i ruchem pieszych.
Zjazd publiczny powinien spełniać następujące wymagania: mieć co najmniej 5,0 m szerokości, w tym jezdnię o szerokości co najmniej 3,5 m; mieć utwardzoną nawierzchnię w granicach pasa drogowego; przecięcie nawierzchni zjazdu i drogi powinno być zaokrąglony łukiem o promieniu co najmniej 5 m; pochylenie podłużne zjazdu powinno dostosowywać się do ukształtowania drogi, z nie większym niż 5% nachyleniem na odcinku 7,0 m od krawędzi drogi i nie większym niż 12% w dalszym odcinku; w niektórych przypadkach powinien zawierać dodatkowe pasy skrętu z dróg klasy GP lub G. Zjazd indywidualny nie może być węższy niż 4,5 m, w tym jezdnia o szerokości co najmniej 3,0 m; musi posiadać utwardzoną nawierzchnię w granicach drogi; przecięcie nawierzchni zjazdu i drogi powinno być złagodzone łukiem o promieniu co najmniej 3 m lub tworzyć skos 1 : 1, jeśli zjazd prowadzi z ulicy; pochylenie podłużne zjazdu powinno dostosowywać się do ukształtowania drogi, z nie większym niż 5% nachyleniem na odcinku 5,0 m od krawędzi drogi i nie większym niż 15% dalej.
Według nowelizacji prawa budowlanego, nie jest konieczne pozwolenie na budowę zjazdów z dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych oraz zatok parkingowych przy tych drogach. Zgodnie z informacją od Bartosza Antosa z portalu www.grunttozysk.pl, do budowy takich elementów potrzebne jest jedynie zgłoszenie planowanej lokalizacji zjazdu do odpowiedniego zarządcy drogi. Inwestor musi przedstawić wniosek o zgodę na umiejscowienie zjazdu wraz z kluczowymi parametrami (wymiary, rodzaj nawierzchni, itp.). Ten dokument składa się do zarządcy drogi, właściwego z uwagi na rodzaj i położenie drogi.
Wniosek o zgodę na lokalizację zjazdu z drogi powiatowej, gminnej lub wojewódzkiej powinien zawierać dane inwestora oraz dokładną charakterystykę zjazdu, zgodnie z wyżej opisanymi wytycznymi dotyczącymi jego parametrów. Do dokumentacji należy również dołączyć mapę celem opinii lub tzw. mapę nieaktualizowaną, prezentującą planowany zjazd wraz z jego wymiarami i odległościami od granic nieruchomości.
29 listopada, 2024
29 listopada, 2024