Spotkanie z notariuszem – co trzeba wiedzieć?

Przy sprzedaży lub zakupie nieruchomości, ustanawianiu rozdzielności majątkowej czy dziedziczeniu, może być wymagana wizyta u notariusza. Jak się przygotować? Jakie dokumenty warto zabrać ze sobą? Na te pytania odpowiada Bartłomiej Kuźniar – Koordynator Projektów Inwestycyjnych w firmie Saveinvest Sp. z o.o. – portal www.saveinvest.pl.

Czym jest akt notarialny?

Akt notarialny to oficjalny dokument potwierdzający zawarcie określonej czynności prawnej. Sam w sobie nie ma skutków; kluczowe jest to, co zawiera. W akcie notarialnym mogą znaleźć się oświadczenia współmałżonków dotyczące rozdzielności majątkowej lub umowa sprzedaży nieruchomości. Akt notarialny daje większą pewność, że czynność jest ważna i będzie miała zamierzony skutek. W przeciwieństwie do zwykłych umów pisemnych, akt notarialny jest trudniej podważyć – zaznacza Bartłomiej Kuźniar.

Jakie dokumenty zabrać ze sobą?

Chociaż istnieją akty notarialne oparte jedynie na oświadczeniu stron, większość z nich opiera się na dokumentach. Przed sporządzeniem aktu notarialnego konieczne jest przedstawienie odpowiednich dokumentów notariuszowi. Kancelaria notarialna może poprosić o dodatkowe zaświadczenia lub dokumenty.

Sprzedaż nieruchomości – co z dokumentami?

Jednym z najczęstszych powodów wizyty u notariusza jest sprzedaż lub zakup nieruchomości. Umowa sprzedaży domu, mieszkania lub gruntu musi być zawarta w formie aktu notarialnego. Inne formy pisemne albo ustne są nieważne. Aby przenieść własność nieruchomości, potrzebne są pewne dokumenty. Konieczne jest podanie notariuszowi numeru księgi wieczystej oraz przedłożenie aktu zakupu nieruchomości. Dodatkowo wymagane są zaświadczenia ze spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej oraz z urzędu gminy, potwierdzające, że w lokalu nie ma zameldowanych żadnych osób. To są dokumenty podstawowe; notariusz może poprosić o dodatkowe zaświadczenia.

Jak wygląda wizyta u notariusza?

Podczas wizyty u notariusza strony umowy lub osoby zobowiązane do złożenia oświadczenia woli przychodzą razem. Notariusz ma zazwyczaj już przygotowany akt do podpisania. Wszyscy uczestnicy otrzymują jego kopię do przeczytania, a notariusz odczytuje treść na głos. Po potwierdzeniu poprawności danych strony składają podpisy. Następnie strony otrzymują kopie aktu. Notariusz pobiera opłatę za wykonane czynności.

Na co zwrócić uwagę?

Notariuszowi mogą zdarzyć się błędy. Ważne jest więc dokładne sprawdzenie informacji zawartych w akcie notarialnym, takich jak imiona, nazwiska, numery dokumentów oraz kwoty. W ten sposób unikniemy potencjalnych problemów w przyszłości – podkreśla Bartłomiej Kuźniar – Koordynator Projektów Inwestycyjnych w firmie Saveinvest Sp. z o.o.

Przeczytaj również

Zobacz wszystkie
Działki i grunty
Inwestycje

Nieruchomości gruntowe wciąż na topie!

29 listopada, 2024

Działki i grunty
Inwestycje
Prawo i finanse

Jak usytuować dom przy granicy działki?

29 listopada, 2024

Działki i grunty
Inwestycje
Prawo i finanse

Nowe przepisy o ochronie zabytków ważne dla właścicieli nieruchomości

29 listopada, 2024