Wiele osób uważa, że postępowanie administracyjne musi trwać długo. To jednak mit. Strony postępowania posiadają narzędzia, które mogą usprawnić ten proces. Jak skutecznie przyspieszyć wydanie decyzji administracyjnej? Na to pytanie odpowiada Robert Tomaszewski – Prezes Zarządu w firmie Saveinvest Sp. z o.o.
Wszyscy doświadczamy tego, jak długo trwają sprawy administracyjne. Nawet najprostsze kwestie wymagają oczekiwania co najmniej przez miesiąc. W przypadku bardziej skomplikowanych spraw, rozstrzygnięcie może nastąpić po pół roku, a nawet kilku latach. Warto jednak pamiętać, że polskie prawo oferuje narzędzia, które mogą wspomóc i przyspieszyć cały proces. Wymaga to jednak inicjatywy ze strony wnioskodawcy lub innych stron postępowania administracyjnego. Jak radzić sobie z opóźnieniami? Jak przeciwdziałać bierności urzędniczej? Odpowiedzią może być instytucja ponaglenia – podpowiada Robert Tomaszewski – Prezes Zarządu w firmie Saveinvest Sp. z o.o.
Zgodnie z ogólną zasadą, organy administracji publicznej mają obowiązek załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki. Jednakże określenie „bez zbędnej zwłoki” pozostawia dużą swobodę interpretacji. Przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego wskazują, że załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić zwykle w ciągu miesiąca, a w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych – w ciągu dwóch miesięcy od dnia rozpoczęcia postępowania. Jednakże w praktyce sytuacja ta wygląda inaczej. Organy często wydłużają procedury, argumentując to wysokim stopniem skomplikowania sprawy. Jednocześnie powołują się na przepis, który nakłada na organ administracji publicznej obowiązek powiadomienia stron w przypadku niezałatwienia sprawy w terminie, wskazując nowy termin załatwienia sprawy oraz informując o możliwości złożenia ponaglenia.
Opóźnienia urzędników można jednak pokonać. Narzędziem służącym temu celowi jest instytucja ponaglenia. Strona ma prawo złożyć ponaglenie w dwóch przypadkach: gdy sprawa nie została załatwiona w terminie (bezczynność organu) oraz gdy postępowanie trwa dłużej niż jest to konieczne (przewlekłość postępowania). Ponaglenie musi zawierać szczegółowe uzasadnienie, wyjaśniające przyczyny bezczynności organu lub przewlekłości postępowania. Zwykle składa się je do organu wyższego stopnia za pośrednictwem organu prowadzącego postępowanie albo bezpośrednio do tego organu, jeśli brak jest instancji wyższej. Istotne jest, że organ rozpatrujący ponaglenie zobowiązany jest do odpowiedzi w ciągu siedmiu dni od jego otrzymania.
Organ, rozpatrując ponaglenie, musi wydać stosowne postanowienie, stwierdzając czy doszło do bezczynności lub przewlekłości. Orzeczenie to musi wskazać zakres naruszenia i jego ewentualnie rażący charakter. Ponadto organ zobowiązany jest do wyznaczenia ściśle określonego terminu załatwienia sprawy, ustalenia przyczyn oraz osób odpowiedzialnych za opóźnienie oraz w razie potrzeby – podjęcia działań zapobiegających podobnym opóźnieniom w przyszłości.
Ponaglenie uznane za uzasadnione może pociągnąć za sobą poważne konsekwencje. Nie tylko organ zostanie zobowiązany do rozpatrzenia sprawy w ściśle określonym terminie, lecz także konkretny urzędnik podlegać będzie odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej, jeżeli w sposób nieuzasadniony przedłużył postępowanie lub prowadził je dłużej niż to było konieczne – podsumowuje Robert Tomaszewski – Prezes Zarządu w firmie Saveinvest Sp. z o.o.
29 listopada, 2024
29 listopada, 2024