Czym jest rejestr pozwoleń na budowę i zgłoszeń? Jakie ułatwienia związane z procedurą budowlaną wprowadziło jego uruchomienie? Gdzie dla inwestorów i gmin pojawiają się kłopoty?
W wyniku nowelizacji prawa budowlanego z 1 stycznia 2016 r. uruchomiony został centralny Rejestr Wniosków, Decyzji i Zgłoszeń w sprawach budowlanych, czyli RWDZ. Jest to zmodernizowana wersja systemu Elektronicznego Rejestru Wniosków i Decyzji o pozwoleniu na budowę (RWD), opracowanego przez GUNB. Celem RWDZ jest przede wszystkim usprawnienie pracy organów administracyjnych oraz ułatwienie nadzoru nad postępem procedur budowlanych. Nowy rejestr ma zapobiegać opóźnieniom powodowanym przez nieefektywną pracę urzędników – informuje Robert Tomaszewski z portalu www.grunttozysk.pl.
RWDZ został rozbudowany o informacje dotyczące zgłoszeń budowy obiektów, które nie wymagają pozwolenia na budowę, takich jak budynki jednorodzinne. W rejestrze można śledzić przebieg postępowania administracyjnego, np. sprawdzić, jakich dodatkowych dokumentów zażądał organ przy składaniu wniosku.
Dane z RWDZ są dostępne za pośrednictwem wyszukiwarki publicznej na stronie BIP GUNB i są bezpłatne. Upubliczniane są tylko informacje dotyczące wniosków i zgłoszeń złożonych po 1 stycznia 2016 r. oraz decyzji wydanych po tej dacie. W celu uzyskania informacji należy podać m.in.: informacje o dokumencie, adresie obiektu, działce oraz zamierzeniu budowlanym.
Nowy Rejestr ma na celu usprawnienie działania urzędów i przyspieszenie procedur administracyjnych. Jednakże, wcześniejszy RWD nie był dostępny dla ogółu społeczeństwa, co uniemożliwiało np. sprawdzenie historii inwestycji przez niezadowolonego sąsiada. Błędy wprowadzane w pośpiechu mogą stać się podstawą do podważenia otrzymanego pozwolenia na budowę.
Dla gmin problemem jest krótki termin na wprowadzenie danych do rejestru po złożeniu wniosku. Urzędnicy mają zaledwie 24 godziny na wykonanie tej czynności, co może prowadzić do błędów i braku możliwości ich poprawy, co w konsekwencji może stać się podstawą do podważenia otrzymanego pozwolenia na budowę.
29 listopada, 2024
29 listopada, 2024
Używamy plików cookies, aby lepiej dostosować tą stronę do Twoich potrzeb. Dzięki nim możemy ulepszać kampanie reklamowe i kierować do Ciebie lepiej spersonalizowane komunikaty. Pliki cookies odpowiedzialne są również za analitykę, dzięki której lepiej rozumiemy jak organizować treści czy nawigację na stronie dbając o jej użyteczność. Jeśli chcesz zezwolić tylko na wybrane cookies, kliknij “Pozwól mi wybrać”. Twoja zgoda musi dotyczyć minimum, potrzebnego do poprawnego działania strony. Natomiast kliknięcie “Akceptuję” pozwala nam na umieszczenie ciasteczek w Twojej przeglądarce i na przetwarzanie danych uzyskanych w ten sposób. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać swoją zgodę. Aby to zrobić przejdź do "Zarządzaj plikami cookies".
Administratorem Twoich danych osobowych jest Saveinvest SP. Z O. O.. Cele przetwarzania danych osobowych, okresy przechowywania opisane są w Polityce Prywatności.