Powszechnie wiadomo, że handel nieruchomościami rolnymi nie należy do łatwych, zwłaszcza dla osób spoza środowiska rolniczego. Możliwość sprzedaży danego gruntu determinuje wiele czynników. Sprzedaż nieruchomości rolnych o przeznaczeniu rolnym stanowi jedno z najbardziej problematycznych zagadnień – wskazuje Robert Tomaszewski – Prezes Zarządu w firmie Saveinvest Sp. z o.o. – portal www.saveinvest.pl.
Zanim przystąpimy do sprzedaży nieruchomości rolniczej, konieczne jest weryfikacja wszelkich informacji dotyczących tej działki. Istotne jest pozyskanie dokumentacji ewidencyjnej oraz sprawdzenie, czy dany teren podlega lokalnemu planowi zagospodarowania przestrzennego. Te informacje są niezbędne w kontekście przyszłej transakcji. Pozwolą także odpowiedzieć na pytanie, komu można sprzedać nieruchomość rolną. Być może jedyną opcją będzie jej zbycie rolnikowi prowadzącemu działalność rolniczą – zauważa Robert Tomaszewski – Prezes Zarządu w firmie Saveinvest Sp. z o.o.
Często popełnianym błędem przez osoby planujące sprzedaż nieruchomości rolnych jest mylenie planu miejscowego ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Należy jednak podkreślić, że ten drugi dokument nie ma znaczenia dla ewentualnej sprzedaży działki. Jest jedynie wskazówką, że dla danego obszaru w przyszłości może zostać uchwalony plan miejscowy, który będzie powielał treść studium.
Kluczowe dla sprzedaży są postanowienia planu miejscowego. Jeśli wynika z niego, że grunt ma przeznaczenie budowlane, sprzedawca nie powinien mieć problemu, ponieważ, aby dokonać transakcji, wystarczy wyłączyć go z produkcji rolnej. Natomiast jeśli plan miejscowy zakłada rolne przeznaczenie działki, pojawiają się dwie opcje. Wybór zależy od odpowiedzi na pytanie, czy potencjalny nabywca jest rolnikiem. W przypadku odpowiedzi twierdzącej, nie ma ograniczeń przy sprzedaży. Wystarczy jedynie sprawdzić, jaką zabudowę zagrodową dopuszcza plan, co jest istotne dla prowadzenia działalności rolniczej – potwierdza Robert Tomaszewski – Prezes Zarządu w firmie Saveinvest Sp. z o.o.
W drugim przypadku, gdy potencjalny nabywca nie jest rolnikiem, sprawa staje się bardziej skomplikowana. Aby sprzedać tę nieruchomość, trzeba będzie zmienić plan miejscowy i wyłączyć grunt z użytkowania rolniczego. Jak to osiągnąć? Plan miejscowy uchwala rada gminy, więc właśnie do niej należy złożyć odpowiedni wniosek. Trzeba jednak pamiętać, że proces uchwalenia planu miejscowego jest długotrwały i kosztowny. Wniosek może nie przynieść pożądanego efektu, a nawet jeśli tak, efektu tego trzeba będzie długo oczekiwać. Jeśli jednak uda się przeforsować zmiany, pozostaje jeszcze wyłączenie gruntu z produkcji rolnej. Wniosek o to składa się do starosty, który wydaje decyzję administracyjną określającą wysokość opłaty. Kwota ta zależy od klasy bonitacyjnej gruntu.
29 listopada, 2024
29 listopada, 2024
Używamy plików cookies, aby lepiej dostosować tą stronę do Twoich potrzeb. Dzięki nim możemy ulepszać kampanie reklamowe i kierować do Ciebie lepiej spersonalizowane komunikaty. Pliki cookies odpowiedzialne są również za analitykę, dzięki której lepiej rozumiemy jak organizować treści czy nawigację na stronie dbając o jej użyteczność. Jeśli chcesz zezwolić tylko na wybrane cookies, kliknij “Pozwól mi wybrać”. Twoja zgoda musi dotyczyć minimum, potrzebnego do poprawnego działania strony. Natomiast kliknięcie “Akceptuję” pozwala nam na umieszczenie ciasteczek w Twojej przeglądarce i na przetwarzanie danych uzyskanych w ten sposób. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać swoją zgodę. Aby to zrobić przejdź do "Zarządzaj plikami cookies".
Administratorem Twoich danych osobowych jest Saveinvest SP. Z O. O.. Cele przetwarzania danych osobowych, okresy przechowywania opisane są w Polityce Prywatności.