Nieruchomość inwestycyjna to obiekt powstały w wyniku długotrwałego procesu budowlanego, często wiążącego się ze znacznymi nakładami finansowymi. Samo ustalenie początkowej wartości takiej nieruchomości może stanowić wyzwanie dla potencjalnych inwestorów. Jak uniknąć zagubienia się w procedurach wyceny nieruchomości inwestycyjnych?
Kwestie wyceny nieruchomości inwestycyjnych są uregulowane przez ustawę o rachunkowości. Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 1a tejże ustawy, nieruchomości oraz wartości niematerialne i prawne związane z inwestycjami ocenia się według zasad stosowanych do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, lub na podstawie ceny rynkowej lub innej wartości godziwej. Oznacza to, że ustawodawstwo rachunkowe opiera się na ogólnej definicji kosztów wytworzenia środków trwałych w budowie. Bartosz Antos z portalu www.dzialkanadmorzem.pl podkreśla, że definicja ta, zawarta w art. 28 ust. 8 ustawy, obejmuje koszty poniesione przez jednostkę w okresie budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do użytku, łącznie z niepodlegającymi odliczeniu podatkami oraz kosztami finansowania i związanymi z nimi różnicami kursowymi, pomniejszonymi o przychody z tego tytułu.
Niestety, bardziej szczegółowe wytyczne dotyczące aktywacji nakładów na nieruchomości inwestycyjne nie są zawarte w ustawie o rachunkowości. Aby lepiej zrozumieć tę kwestię, warto sięgnąć do obowiązującego do 1 stycznia 2017 roku Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11 „Środki trwałe”. To właśnie tam można znaleźć informacje na temat zakresu ustalenia kosztów wytworzenia środków trwałych oraz, co jest istotne w praktyce, jakie nakłady nie powinny być aktywowane – zauważa Bartosz Antos z portalu www.dzialkanadmorzem.pl.
Zgodnie z Krajowym Standardem Rachunkowości nr 11 „Środki trwałe”, do wartości początkowej nie należy wliczać: kosztów ogólnego zarządu, z wyjątkiem kosztów utrzymania wewnętrznej komórki organizacyjnej, trwale wydzielonej w strukturze organizacyjnej jednostki, powołanej do ciągłego zarządzania lub obsługi procesu budowy środków trwałych; kosztów szkolenia pracowników w zakresie obsługi nowo pozyskanego środka trwałego; kosztów związanych ze zmianą lokalizacji środka trwałego w ramach jednostki lub reorganizacją jej działalności; kosztów poniesionych przed podjęciem udokumentowanej decyzji o pozyskaniu środka trwałego, w tym przed rozpoczęciem jego budowy; kosztów działań marketingowych mających na celu osiągnięcie korzyści ekonomicznych po wybudowaniu środka trwałego; podatku od nieruchomości, również po rozpoczęciu budowy nieruchomości inwestycyjnej; kosztów związanych z likwidacją środka trwałego po zakończeniu użytkowania lub rekultywacją terenu, na którym się znajduje; strat i szkód poniesionych w trakcie budowy oraz kosztów związanych z ich usuwaniem.
W kolejnej części poradnika zajmiemy się pytaniem, co zgodnie z obowiązującym prawem można uznać za finansowanie zewnętrzne.
29 listopada, 2024
29 listopada, 2024
Używamy plików cookies, aby lepiej dostosować tą stronę do Twoich potrzeb. Dzięki nim możemy ulepszać kampanie reklamowe i kierować do Ciebie lepiej spersonalizowane komunikaty. Pliki cookies odpowiedzialne są również za analitykę, dzięki której lepiej rozumiemy jak organizować treści czy nawigację na stronie dbając o jej użyteczność. Jeśli chcesz zezwolić tylko na wybrane cookies, kliknij “Pozwól mi wybrać”. Twoja zgoda musi dotyczyć minimum, potrzebnego do poprawnego działania strony. Natomiast kliknięcie “Akceptuję” pozwala nam na umieszczenie ciasteczek w Twojej przeglądarce i na przetwarzanie danych uzyskanych w ten sposób. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać swoją zgodę. Aby to zrobić przejdź do "Zarządzaj plikami cookies".
Administratorem Twoich danych osobowych jest Saveinvest SP. Z O. O.. Cele przetwarzania danych osobowych, okresy przechowywania opisane są w Polityce Prywatności.