W poprzedniej części omówione zostały aspekty, które gmina może uwzględnić przy różnicowaniu wysokości podatku od nieruchomości oraz kwestia odwołania od decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości na zasadach ogólnych.
Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, to rada gminy, w formie uchwały, wyznacza wysokość stawek podatków i opłat lokalnych dla nieruchomości znajdujących się w obrębie jej granic administracyjnych – a taka uchwała w określonych okolicznościach może podlegać zaskarżeniu.
Rada gminy, przy podejmowaniu stosownej uchwały określającej wysokość stawek w danym roku, może – chociaż nie jest to obligatoryjne – uwzględniać postulaty zgłoszone przez mieszkańców. Zgodnie z art. 101 ustawy o samorządzie gminnym, każdy podatnik ma prawo do zaskarżenia uchwały w sprawach podatkowych do wojewódzkiego sądu administracyjnego, jeśli narusza ona jego interes prawny. Warto jednak pamiętać, że do sądu nie można kierować skarg dotyczących uchwał, które zostały już wcześniej ocenione przez sąd pod kątem zgodności z prawem.
Skargę na uchwałę rady gminy w sprawie wysokości stawek podatków i opłat lokalnych dla nieruchomości można wnieść do sądu administracyjnego w imieniu własnym lub jako reprezentant danej grupy, pod warunkiem uzyskania pisemnej zgody, na przykład mieszkańców gminy.
Zgodnie z art. 101 ustawy o samorządzie gminnym, każdy, czyje interesy lub uprawnienia zostały naruszone przez uchwałę organu administracji publicznej, może – po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia – zaskarżyć taką uchwałę do sądu administracyjnego. Aby skarga mogła być rozpatrzona, musi wykazać konkretną szkodę wynikającą z podjętej uchwały. Brak wezwania do usunięcia naruszenia przed skierowaniem sprawy do sądu skutkuje odrzuceniem skargi. Wezwanie powinno zawierać wszystkie argumenty potwierdzające niezgodność uchwały z obowiązującymi przepisami, na przykład przekroczenie maksymalnych stawek podatkowych ustalonych przez Ministra Finansów.
Warto również przeanalizować dane nieruchomości z ewidencji gruntów i budynków pod kątem kluczowych aspektów branych pod uwagę przy ustalaniu podatku. Jeśli wezwanie nie przyniesie rezultatu, można skierować sprawę do sądu administracyjnego. Terminy na złożenie skargi to, odpowiednio – 30 dni od daty otrzymania odpowiedzi na wezwanie lub 60 dni od daty wystąpienia z wezwaniem, jeśli nie uzyskano odpowiedzi.
Sąd administracyjny może stwierdzić nieważność uchwały w całości lub części lub orzec, że została wydana z naruszeniem prawa. Jeśli skarga zostanie uwzględniona, podatnik ma prawo wystąpić z wnioskiem o zmniejszenie podatku od nieruchomości.
29 listopada, 2024
29 listopada, 2024
Używamy plików cookies, aby lepiej dostosować tą stronę do Twoich potrzeb. Dzięki nim możemy ulepszać kampanie reklamowe i kierować do Ciebie lepiej spersonalizowane komunikaty. Pliki cookies odpowiedzialne są również za analitykę, dzięki której lepiej rozumiemy jak organizować treści czy nawigację na stronie dbając o jej użyteczność. Jeśli chcesz zezwolić tylko na wybrane cookies, kliknij “Pozwól mi wybrać”. Twoja zgoda musi dotyczyć minimum, potrzebnego do poprawnego działania strony. Natomiast kliknięcie “Akceptuję” pozwala nam na umieszczenie ciasteczek w Twojej przeglądarce i na przetwarzanie danych uzyskanych w ten sposób. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać swoją zgodę. Aby to zrobić przejdź do "Zarządzaj plikami cookies".
Administratorem Twoich danych osobowych jest Saveinvest SP. Z O. O.. Cele przetwarzania danych osobowych, okresy przechowywania opisane są w Polityce Prywatności.