W poprzedniej części artykułu omówiono podstawy prawne dotyczące procedury nadawania nazw drogom publicznym i drogom wewnętrznym.
Organ posiada prawo nadania nazwy ogólnodostępnej drodze wewnętrznej, ale tylko za pisemną zgodą jej prawnego właściciela.
Drogi wewnętrzne obejmują drogi, ścieżki rowerowe, parkingi i place niebędące drogami publicznymi. Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 kwietnia 2005 r. (sygnatura akt: II OPS 2/05), ulicą jest droga na obszarze zabudowanym lub przeznaczonym do zabudowy, w której ciągu może zostać zlokalizowane torowisko tramwajowe. Sąd podkreślił brak definicji określenia „publiczna” w art. 8 ustawy o drogach publicznych, co oznacza, że chodzi o drogi o charakterze ogólnodostępnym. Zgodnie z art. 8 ust. 1a ustawy o drogach publicznych, rada gminy potrzebuje zgody na piśmie właściciela terenów, na których znajduje się taka droga. Dodatkowo, zgodnie z wyrokiem NSA z 27 października 2011 r. (sygnatura akt: II OSK 1742/11), pas gruntu musi być uznany za drogę, czyli nie można mu nadać nazwy, jeśli nie został wydzielony liniami granicznymi.
Zgodnie z orzecznictwem, rada gminy ma prawo nadawania nazw ulicom przewidzianym w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, które nie są jeszcze formalnie uznane za drogi publiczne. Jednakże, w takich przypadkach gmina musi określić, które tereny będą jej własnością i staną się drogami publicznymi, a które będą własnością prywatną. W przypadku drugiego scenariusza, gmina musi uzyskać pisemną zgodę właściciela przed nadaniem nazwy. Inaczej gmina może zostać zaskarżona za naruszenie prawa własności do nieruchomości – tłumaczy Robert Tomaszewski z portalu www.grunttozysk.pl.
Podjęcie uchwały zmieniającej nazwę ulicy nie jest prawnie wymagane do przeprowadzenia konsultacji społecznych. Opinie mieszkańców z takich konsultacji nie są wiążące dla organów przy uchwalaniu ostatecznej uchwały. Zgodnie z wyrokami sądów, brak zgody mieszkańców nie ma wpływu na uchwałę rady gminy dotyczącą nadania nazw ulicom będącym drogami publicznymi, włącznie z drogami wewnętrznymi – wyrok WSA w Olsztynie z 14 sierpnia 2009 r. (sygnatura akt: II SA/OI 176/09).
Natomiast Naczelny Sąd Administracyjny, w wyroku z 29 maja 2012 r., podkreślił, że konsultacje są istotne przede wszystkim ze względu na koszty ponoszone przez mieszkańców związane z wprowadzeniem w życie zmiany nazwy ulicy. Zmiana ta wpływa bowiem znacząco i bezpośrednio na powstanie nowych obowiązków prawnych, takich jak aktualizacja dokumentów zawierających adres zamieszkania, obowiązek informowania o zmianie adresu urzędów i instytucji publicznych oraz koszty inwestorów, którzy muszą dostosować swoje materiały reklamowe, zgłosić zmiany w rejestrach przedsiębiorców i itp.
29 listopada, 2024
29 listopada, 2024
Używamy plików cookies, aby lepiej dostosować tą stronę do Twoich potrzeb. Dzięki nim możemy ulepszać kampanie reklamowe i kierować do Ciebie lepiej spersonalizowane komunikaty. Pliki cookies odpowiedzialne są również za analitykę, dzięki której lepiej rozumiemy jak organizować treści czy nawigację na stronie dbając o jej użyteczność. Jeśli chcesz zezwolić tylko na wybrane cookies, kliknij “Pozwól mi wybrać”. Twoja zgoda musi dotyczyć minimum, potrzebnego do poprawnego działania strony. Natomiast kliknięcie “Akceptuję” pozwala nam na umieszczenie ciasteczek w Twojej przeglądarce i na przetwarzanie danych uzyskanych w ten sposób. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać swoją zgodę. Aby to zrobić przejdź do "Zarządzaj plikami cookies".
Administratorem Twoich danych osobowych jest Saveinvest SP. Z O. O.. Cele przetwarzania danych osobowych, okresy przechowywania opisane są w Polityce Prywatności.