Czy właściciel nieruchomości, który nie zgadza się z określoną przez gminę stawką podatku od nieruchomości, może podjąć działania w celu jej zaskarżenia? Jakie kroki należy podjąć w takiej sytuacji?
Rada gminy ustala, poprzez uchwałę, wysokość stawek podatku od nieruchomości dla obiektów zlokalizowanych na jej terenie administracyjnym. Stawki te rocznie nie mogą przekroczyć wartości określonych w obowiązującym obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2017 r. dotyczącym górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2018 r. – podkreśla Bartosz Antos z serwisu www.dzialkanadmorzem.pl. Na przykład, zgodnie z obwieszczeniem, dla budynków mieszkalnych maksymalna stawka wynosi 0,77 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej, natomiast dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej lub dla części budynków mieszkalnych zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – wynosi 23,10 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej.
Rada gminy może różnicować stawki dla różnych rodzajów nieruchomości. Oznacza to, że mogą one wpłynąć na wysokość podatku, uwzględniając aspekty takie jak lokalizacja, rodzaj prowadzonej działalności, rodzaj zabudowy, przeznaczenie terenu lub sposób wykorzystania gruntu. Stawki dla budynków mogą być uzależnione m.in. od ich stanu technicznego czy wieku.
Jakie działania może podjąć podatnik niezgadzający się z wysokością podatku od jego nieruchomości, ustanowioną przez gminę? Jakie są możliwe sposoby interwencji i o czym warto wiedzieć?
Należy pamiętać, że podatnicy mogą zaskarżyć uchwałę rady gminy (lub rady miasta) albo odwołać się od otrzymanej decyzji administracyjnej – informuje Bartosz Antos z serwisu www.dzialkanadmorzem.pl.
Każdy podatnik ma prawo (zgodnie z art. 101 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym) do zaskarżenia uchwały w sprawach podatkowych do wojewódzkiego sądu administracyjnego, jeśli narusza ona jego interes prawny – jednak tylko po bezskutecznym, wcześniejszym wezwaniu do usunięcia owego naruszenia. Uchwała musi w takim przypadku nieść za sobą konkretne konsekwencje prawne dla podatnika, które powinny być wykazane w złożonej skardze.
Brak wezwania do usunięcia naruszenia skutkuje odrzuceniem skargi przez sąd, jako skargi wniesionej przed wyczerpaniem środków zaskarżenia – przypomina Bartosz Antos z serwisu www.dzialkanadmorzem.pl. W wezwaniu należy przedstawić argumenty potwierdzające niezgodność przyjętej uchwały z obowiązującymi przepisami. Na przykład można wykazać, że ustalone przez gminę stawki przekraczają wartości maksymalne określone w obwieszczeniu Ministra Finansów. Możliwe jest również przeanalizowanie danych nieruchomości z ewidencji gruntów i budynków pod kątem istotnych aspektów branych pod uwagę przy ustalaniu wysokości podatku, takich jak powierzchnia dla gruntów czy powierzchnia użytkowa dla budynków. Ważne jest sprawdzenie, czy dane zawarte w ewidencji są zgodne ze stanem faktycznym nieruchomości.
Nie ma określonych wymogów formalnych dotyczących wezwania do usunięcia naruszenia – brak także precyzyjnego terminu na złożenie wezwania. Gdy wezwanie nie przyniesie skutku, czyli na przykład rada gminy odmówi zmiany uchwały lub nie ustosunkuje się do wezwania, można złożyć sprawę do sądu administracyjnego. Terminy na złożenie skargi wynoszą odpowiednio 30 dni – od daty otrzymania odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa; bądź 60 dni – od daty wystąpienia z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa, jeżeli rada gminy nie ustosunkuje się do wezwania.
Skargę na uchwałę rady gminy dotyczącą wysokości stawek podatków i opłat lokalnych dla nieruchomości można skierować do sądu administracyjnego w imieniu własnym. Można również wystąpić jako reprezentant określonej grupy, o ile wyrazi ona na to pisemną zgodę, na przykład pozostałych mieszkańców gminy niezgadzających się na taką wysokość podatku od nieruchomości – informuje Bartosz Antos z serwisu www.dzialkanadmorzem.pl. Należy jednak pamiętać, że do sądu nie można kierować skarg dotyczących uchwał, których zgodność z prawem sąd już wcześniej potwierdził.
Sąd administracyjny, rozpatrując złożoną skargę na podatek od nieruchomości, może stwierdzić nieważność danej uchwały w całości lub w części albo orzec, że została ona wydana z naruszeniem prawa. Jeśli skarga zostanie uwzględniona, podatnik ma możliwość złożenia wniosku o zmianę wydanej w jego sprawie decyzji ustalającej podatek od nieruchomości.
Podatnik ma również prawo do złożenia odwołania od otrzymanej decyzji ustalającej wysokość podatku od nieruchomości na zasadach ogólnych, zgodnie z przepisami ordynacji podatkowej. Odwołanie takie należy złożyć za pośrednictwem prezydenta miasta (burmistrza lub wójta) do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni – licząc od dnia doręczenia decyzji.
29 listopada, 2024
29 listopada, 2024