Łatwiej sprawdzimy testament i zajrzymy do aktu notarialnego
Trwają prace nad elektroniczną bazą aktów notarialnych, która ma umożliwić szybsze sprawdzenie m.in. umów sprzedaży nieruchomości, testamentów i innych dokumentów.
W marcu 2016 r. podpisano porozumienie pomiędzy samorządem notariuszy a Ministerstwem Cyfryzacji. Jego celem jest utworzenie elektronicznej bazy aktów notarialnych, która w przyszłości umożliwi szybszy dostęp do takich dokumentów jak umowy sprzedaży nieruchomości czy testamenty.
Porozumienie zakłada utworzenie ogólnopolskiego elektronicznego repozytorium aktów notarialnych, umożliwienie elektronicznego poświadczania podpisów oraz dokumentów elektronicznych, utworzenie ogólnopolskiego rejestru testamentów i umów majątkowych małżeńskich, wdrożenie projektu elektronicznych wypisów, odpisów i wyciągów aktów notarialnych oraz ułatwienie składania wniosków do Krajowego Rejestru Sądowego.
Dzięki takiemu repozytorium, wzorowanemu na systemach z innych krajów europejskich, właściciel nieruchomości będzie mógł uzyskać treść aktu notarialnego nawet dla nieruchomości znajdujących się daleko od jego obecnego miejsca zamieszkania. Nie oznacza to jednak, że osoby fizyczne zbywające i nabywające nieruchomość nie będą musiały stawiać się u notariusza – ich obecność przy podpisywaniu umów nadal będzie konieczna – informuje Bartosz Antos z portalu www.grunttozysk.pl.
Pomysłodawcy projektu przewidują, że po uruchomieniu systemu, bezpośredni dostęp do zdigitalizowanych aktów notarialnych, przynajmniej na początku, będzie możliwy dla dokumentów powstających po dniu startu bazy. Wprowadzenie starszych aktów będzie odbywać się stopniowo w kolejnych latach.
Bądź na bieżąco z nowościami.
Zapisz się do newslettera!