Nośniki reklamowe – pozwolenie na budowę czy zgłoszenie?

Na decyzję dotyczącą wyboru między pozwoleniem na budowę a zgłoszeniem w przypadku wznoszenia nośnika reklamowego, wpływ będzie miało kilka czynników, takich jak: rozmiar instalacji, jej konstrukcja, cel przeznaczenia oraz, ogólnie mówiąc, względy bezpieczeństwa. To one będą decydować o potrzebie trwałego związania reklamy z gruntem.

Czy nośnik reklamowy wymaga pozwolenia na budowę?

Kluczowym kryterium decydującym o potrzebie uzyskania pozwolenia na budowę dla nośnika reklamowego jest stwierdzenie, czy jest on uznawany za budowlę zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, co oznacza, że jest obiektem trwale związanym z gruntem. Istotą jest nie tylko sposób i metoda związania z gruntem, czy technologia wykonania fundamentu, ale również parametry powierzchni reklamowej i indywidualne warunki, które muszą być spełnione, aby uniknąć zagrożeń dla bezpieczeństwa.

Jeśli parametry i warunki posadowienia nośnika reklamowego umożliwiają jego zakwalifikowanie jako urządzenia wymienionego w art. 29 ust. 2 pkt. 6 Prawa budowlanego, to nie jest potrzebne uzyskiwanie pozwolenia na budowę. Takie tablice lub inne urządzenia reklamowe są instalowane jako integralna część na istniejącym fundamencie.

W przypadku, gdy nośnik reklamowy jest uznawany za budowlę zgodnie z art. 3 ust. 3 Prawa budowlanego, konieczne jest uzyskanie pozwolenia na budowę. Decyduje o tym jego konstrukcja, rozmiar i sposób posadowienia, które wymagają trwałego związania z gruntem. Nawet jeśli nie ma potrzeby umieszczania fundamentu poniżej poziomu gruntu, istotne jest zapewnienie stabilności i odporności na działanie czynników zewnętrznych.

W przypadku nośników reklamowych istotne jest również, czy przy wznoszeniu obiektu zastosowano specjalistyczny sprzęt zgodnie z wymogami bezpieczeństwa. Jeśli nośnik można przenieść wyłącznie przy użyciu siły fizycznej i jego posadowienie nie wymaga specjalnych zabiegów, to nie jest konieczne uzyskanie pozwolenia na budowę. Często brana jest też pod uwagę lokalizacja produkcji nośnika reklamowego – jeśli został on wyprodukowany w jednym miejscu, a następnie przewieziony i umieszczony w innym, może to wymagać uzyskania pozwolenia na budowę zgodnie z art. 3 pkt. 6 Prawa budowlanego.

Przeczytaj również

Zobacz wszystkie
Działki i grunty
Inwestycje

Nieruchomości gruntowe wciąż na topie!

29 listopada, 2024

Działki i grunty
Inwestycje
Prawo i finanse

Jak usytuować dom przy granicy działki?

29 listopada, 2024

Działki i grunty
Inwestycje
Prawo i finanse

Nowe przepisy o ochronie zabytków ważne dla właścicieli nieruchomości

29 listopada, 2024