Jakie opłaty obejmą tablice i urządzenia reklamowe zgodnie z nowymi przepisami prawnymi? Kto jest odpowiedzialny za opłatę reklamową i w jakich okolicznościach musi ją uiścić? Jak ustalana jest wysokość takiej opłaty?
Ustawa z 24 kwietnia 2015 r. wprowadzając zmiany w ustawach związanych z ochroną krajobrazu (DzU z 2015 r. poz. 774) miała na celu przeciwdziałanie degradacji krajobrazu, szczególnie w dużych miastach, poprzez wprowadzenie regulacji dotyczących tablic i urządzeń reklamowych. Zgodnie z nowymi przepisami, do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wprowadzono nowy rodzaj opłaty dla przedsiębiorców, tj. opłatę reklamową, pobieraną od tablic reklamowych i innych urządzeń reklamowych umieszczonych na obszarach, gdzie obowiązują przepisy dotyczące sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń.
Nowelizacja przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wprowadziła nowe definicje, takie jak reklama, tablica reklamowa, urządzenie reklamowe i szyld.
Reklama to szeroko pojęta forma przekazu informacji promującej osoby, firmy, produkty, usługi lub inicjatywy społeczne w formie wizualnej. Tablica reklamowa to natomiast fizyczny obiekt z płaską powierzchnią, służący prezentacji reklamy (np. banery reklamowe, naklejki na oknach, reklamy na rusztowaniach, ogrodzeniach czy placach budowy, z wyłączeniem codziennych przedmiotów użytkowych). Z kolei urządzenie reklamowe to inny fizyczny przedmiot prezentujący reklamę, inny od tablic reklamowych, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku. Szyld obejmuje tablicę lub urządzenie informujące o prowadzonej działalności na danej nieruchomości.
Osoby posiadające obiekty reklamowe, które odpowiadają wyżej wymienionym definicjom, zobowiązane są do ich zgłoszenia oraz do wpłacenia odpowiedniej kwoty w kasie gminy, na terenie której znajduje się nieruchomość z obiektem reklamowym.
Obowiązek uiszczenia opłaty reklamowej ciąży na właścicielach, użytkownikach wieczystych, posiadaczach nieruchomości lub obiektów budowlanych, gdy na ich terenie znajdują się tablice lub urządzenia reklamowe zgodnie z wymienionymi przepisami. Ważne jest, że obecność treści reklamowych nie ma znaczenia dla naliczenia tej opłaty.
Zwolnienie z opłaty przysługuje jedynie dla obiektów, które nie są widoczne z przestrzeni publicznej – informuje Robert Tomaszewski z portalu www.grunttozysk.pl. Ponadto, opłata nie jest nakładana na nośniki, które pełnią funkcję informacyjną (np. upamiętniającą) lub związane są z działalnością kościoła albo innych związków wyznaniowych.
W kolejnej części artykułu: zasady ustalania wysokości opłaty reklamowej, opłata reklamowa w przypadku współwłasności nieruchomości oraz związek opłaty reklamowej z podatkiem od nieruchomości od tablic reklamowych i urządzeń reklamowych.
29 listopada, 2024
29 listopada, 2024
Używamy plików cookies, aby lepiej dostosować tą stronę do Twoich potrzeb. Dzięki nim możemy ulepszać kampanie reklamowe i kierować do Ciebie lepiej spersonalizowane komunikaty. Pliki cookies odpowiedzialne są również za analitykę, dzięki której lepiej rozumiemy jak organizować treści czy nawigację na stronie dbając o jej użyteczność. Jeśli chcesz zezwolić tylko na wybrane cookies, kliknij “Pozwól mi wybrać”. Twoja zgoda musi dotyczyć minimum, potrzebnego do poprawnego działania strony. Natomiast kliknięcie “Akceptuję” pozwala nam na umieszczenie ciasteczek w Twojej przeglądarce i na przetwarzanie danych uzyskanych w ten sposób. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać swoją zgodę. Aby to zrobić przejdź do "Zarządzaj plikami cookies".
Administratorem Twoich danych osobowych jest Saveinvest SP. Z O. O.. Cele przetwarzania danych osobowych, okresy przechowywania opisane są w Polityce Prywatności.