Każdy właściciel nieruchomości co roku staje przed wyzwaniem związanym z podatkiem od nieruchomości. Ten obowiązkowy podatek obejmuje nie tylko domy jednorodzinne, ale również grunty, garaże oraz inne nieruchomości. Zasady płacenia podatku wyjaśnia Bartosz Antos, Dyrektor ds. Nieruchomości w firmie Saveinvest Sp. z o.o.
Podatek od nieruchomości obejmuje trzy główne elementy. Pierwszym są grunty, drugim – budynki lub ich części, a trzecim – budowle lub ich części związane z działalnością gospodarczą. Jednakże ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych przewiduje wyjątki. Zwolnione z podatku od nieruchomości są między innymi:
Dodatkowo, w art. 7 tej ustawy znajdują się inne zwolnienia.
Płatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, prawne i jednostki organizacyjne, w tym spółki bez osobowości prawnej, które spełniają jeden z czterech warunków:
Jeśli nieruchomość jest współwłasnością, zobowiązanie spoczywa solidarnie na wszystkich właścicielach.
Osoba, która staje się płatnikiem podatku od nieruchomości, musi dopełnić formalności. W szczególności powinna złożyć deklarację podatkową u wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego dla lokalizacji nieruchomości. Deklarację należy złożyć w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego lub zmiany mającej wpływ na wysokość podatku.
Na podstawie złożonej deklaracji wójt, burmistrz lub prezydent miasta co roku wydaje decyzję określającą wartość podatku. Wartość ta jest ustalana na podstawie stawek przyjętych uchwałą rady gminy. Muszą one jednak respektować górne limity określone w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych z 12 stycznia 1991 r. Podstawa opodatkowania różni się w zależności od rodzaju nieruchomości. Dla gruntów jest to powierzchnia, a dla budynków powierzchnia użytkowa.
Osoby fizyczne mogą rozłożyć podatek na cztery raty, płatne do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada. Natomiast osoby prawne i jednostki organizacyjne płacą podatek proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego – do 15 dnia każdego miesiąca, a za styczeń do 31 stycznia. Jeśli kwota podatku nie przekracza 100 zł, należy zapłacić całość jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
29 listopada, 2024
29 listopada, 2024
Używamy plików cookies, aby lepiej dostosować tą stronę do Twoich potrzeb. Dzięki nim możemy ulepszać kampanie reklamowe i kierować do Ciebie lepiej spersonalizowane komunikaty. Pliki cookies odpowiedzialne są również za analitykę, dzięki której lepiej rozumiemy jak organizować treści czy nawigację na stronie dbając o jej użyteczność. Jeśli chcesz zezwolić tylko na wybrane cookies, kliknij “Pozwól mi wybrać”. Twoja zgoda musi dotyczyć minimum, potrzebnego do poprawnego działania strony. Natomiast kliknięcie “Akceptuję” pozwala nam na umieszczenie ciasteczek w Twojej przeglądarce i na przetwarzanie danych uzyskanych w ten sposób. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać swoją zgodę. Aby to zrobić przejdź do "Zarządzaj plikami cookies".
Administratorem Twoich danych osobowych jest Saveinvest SP. Z O. O.. Cele przetwarzania danych osobowych, okresy przechowywania opisane są w Polityce Prywatności.