Zaniechanie wniesienia sprzeciwu a skarga na bezczynność

W sierpniu bieżącego roku Naczelny Sąd Administracyjny poddał analizie kwestię związku pomiędzy niewniesieniem sprzeciwu przez organ a możliwością złożenia skargi na jego bezczynność. Sprawa dotyczyła zgłoszenia zamiaru przeprowadzenia prac budowlanych. Na terenie należącym do wspólnoty mieszkaniowej, inwestor zamierzał wybudować taras. W odpowiedzi na to wspólnota zwróciła się do Starosty o interwencję w formie sprzeciwu poprzez decyzję administracyjną. Starosta jednak uznał, że brak podstaw do weryfikacji prawa inwestora do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i odmówił wniesienia sprzeciwu. Czy jego decyzja była słuszna?

Brak właściwości sądu administracyjnego

W rozpatrywanej sprawie sąd administracyjny powołał się na artykuł 3 § 2 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Zgodnie z tym przepisem sądy administracyjne zajmują się głównie rozpatrywaniem skarg na decyzje administracyjne, postanowienia w sprawach administracyjnych, które podlegają zażaleniom lub kończą postępowanie, a także postanowienia rozstrzygające o istocie sprawy, postanowienia w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym podlegające zażaleniom, indywidualne pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego, opinie zabezpieczające i odmowy wydania takich opinii, akty prawa miejscowego wydane przez organy samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej, a także bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania w określonych przypadkach. Dodatkowo art. 3 § 2a k.p.a. wskazuje, że sądy administracyjne orzekają także w sprawach sprzeciwów od decyzji wydanych na podstawie art. 138 § 2 tej ustawy, czyli przez organ odwoławczy, przekazujących sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji. Powyższe ograniczenia wyznaczają zakres uprawnień sądu administracyjnego, zauważa Bartłomiej Kuźniar, Koordynator Projektów Inwestycyjnych w firmie Saveinvest sp. z o.o. W związku z tym, jeśli akt lub działanie nie znajduje się w wymienionym katalogu, sąd ma obowiązek odrzucenia skargi.

Procedura zgłoszenia robót budowlanych

Warto również przyjrzeć się instytucji zgłoszenia planowanych robót budowlanych. Stanowi to swoistą formę uproszczonego pozwolenia na budowę, które polega na uzyskaniu zgody organu architektoniczno-budowlanego. Jednak możliwość skorzystania z tej procedury jest ograniczona i określona w art. 30 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane. W zgłoszeniu inwestor określa rodzaj, zakres i termin realizacji prac budowlanych, dołączając odpowiednie dokumenty. Organ ma 21 dni na złożenie sprzeciwu od otrzymania zgłoszenia, jednakże nie jest to obowiązkowe, zaznacza Bartłomiej Kuźniar, Koordynator Projektów Inwestycyjnych w firmie Saveinvest sp. z o.o.

Dopuszczalność skargi na bezczynność?

W omawianej sprawie skarga na bezczynność organu okazała się niedopuszczalna. Starosta Wolsztyński nie był zobowiązany do wyrażenia sprzeciwu. Ponadto nie było mowy o zwłoce, gdyż nie rozpoczęto żadnego postępowania administracyjnego. Zgłoszenie inwestora nie jest wnioskiem, lecz odrębnym oświadczeniem, a jedyną stroną w tej sprawie jest inwestor. Analiza faktycznego stanu sprawy wskazuje więc, że skarga była niedopuszczalna. Niemniej jednak Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił znaczenie zgłoszenia robót budowlanych oraz krąg podmiotowy w tym szczególnym postępowaniu. To istotne orzeczenie dla branży nieruchomości – podkreśla Bartłomiej Kuźniar, Koordynator Projektów Inwestycyjnych w firmie Saveinvest sp. z o.o.

Przeczytaj również

Zobacz wszystkie
Działki i grunty
Inwestycje

Nieruchomości gruntowe wciąż na topie!

29 listopada, 2024

Działki i grunty
Inwestycje
Prawo i finanse

Jak usytuować dom przy granicy działki?

29 listopada, 2024

Działki i grunty
Inwestycje
Prawo i finanse

Nowe przepisy o ochronie zabytków ważne dla właścicieli nieruchomości

29 listopada, 2024