Opracowany przez resort infrastruktury projekt nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz kilku innych ustaw, tzw. mała nowelizacja, znajduje się obecnie w fazie konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych. Jakie zmiany są proponowane? Jakie będą ich skutki, zwłaszcza dla inwestorów?
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003 r. (Dz. U. 2003 nr 80 poz. 717) opiera się na zasadach ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju. Jej celem jest określenie zasad kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego oraz organy administracji publicznej. Ponadto reguluje przeznaczenie terenów na określone cele oraz zasady ich zagospodarowania i zabudowy. Jest to podstawowy akt prawny dotyczący planowania przestrzennego – wyjaśnia Bartosz Antos z portalu www.grunttozysk.pl. Projekt nowelizacji jest odpowiedzią na potrzebę wprowadzenia istotnych zmian w kształtowaniu przestrzeni. Głównym celem zmian jest regulacja procesów planistycznych i racjonalizacja procesu inwestycyjnego, aby dostosować zasady gospodarki przestrzennej i procedur formalnych do dynamicznie rozwijającej się gospodarki i oczekiwań społecznych. Twórcy zakładają, że ustawa zostanie zatwierdzona przez Radę Ministrów przed końcem pierwszego półrocza 2015 r. Mała nowelizacja, zdaniem resortu infrastruktury, odpowiada na propozycje samorządów, stowarzyszeń urbanistów i architektów. Proponowane zmiany mają nie obciążać dodatkowo gmin, lecz ułatwić efektywne gospodarowanie przestrzenią, zanim zostaną wprowadzone długofalowe zmiany systemowe planowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Wśród problemów wymagających natychmiastowych działań jest m.in. chaotyczny i rozproszony charakter zabudowy, wynikający z braku zasad urbanistyki. Skutkuje to wyższymi kosztami budowy i utrzymania infrastruktury. Problematyczny jest również deficyt w budżetach gmin, spowodowany niekorzystnym bilansem kosztów i zysków polityki przestrzennej, np. koniecznością wykupu gruntów pod drogi publiczne. Szybkiej interwencji wymagają także braki w systematycznych analizach potrzeb rozwojowych gmin i ich sytuacji demograficznej oraz niski poziom udziału społeczności lokalnej w planowaniu przestrzennym, co prowadzi do konfliktów. Ta kwestia ma być rozwiązana przez dodatkowe konsultacje i obowiązek publikowania dokumentów, w tym wizualizacji inwestycji, aby lokalna społeczność mogła ocenić i wyrazić opinię na wczesnym etapie.
W kolejnej części artykułu: skutki proponowanych zmian dla inwestorów i gmin.
29 listopada, 2024
29 listopada, 2024
Używamy plików cookies, aby lepiej dostosować tą stronę do Twoich potrzeb. Dzięki nim możemy ulepszać kampanie reklamowe i kierować do Ciebie lepiej spersonalizowane komunikaty. Pliki cookies odpowiedzialne są również za analitykę, dzięki której lepiej rozumiemy jak organizować treści czy nawigację na stronie dbając o jej użyteczność. Jeśli chcesz zezwolić tylko na wybrane cookies, kliknij “Pozwól mi wybrać”. Twoja zgoda musi dotyczyć minimum, potrzebnego do poprawnego działania strony. Natomiast kliknięcie “Akceptuję” pozwala nam na umieszczenie ciasteczek w Twojej przeglądarce i na przetwarzanie danych uzyskanych w ten sposób. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać swoją zgodę. Aby to zrobić przejdź do "Zarządzaj plikami cookies".
Administratorem Twoich danych osobowych jest Saveinvest SP. Z O. O.. Cele przetwarzania danych osobowych, okresy przechowywania opisane są w Polityce Prywatności.