Planowanie zakupu nieruchomości i jego realizacja od zawsze wiązała się z licznymi
niewiadomymi i kruczkami prawnymi.
Wychodząc naprzeciw tym pytaniom, postanowiliśmy uruchomić cykl poradników
w których opiszemy wiele aspektów związanych z nieruchomościami.
Polub nas aby uzyskać dostęp do całej treści
W poprzedniej części artykułu omówiona została promocja gminy poprzez różnorodną działalność kulturalną, promocja przez ustanowienie rozpoznawalnych emblematów (i innych symboli) oraz kwestia przyznawania honorowego obywatelstwa i innych nagród.
Czy iluminacja to także działania promocyjne?
Na terenach wielu gmin znajdują się cenne zabytki, ciekawe obiekty związane z kulturą regionu, muzea, różne instytucje kultury, czy inne ośrodki, które stanowią niemałą atrakcję turystyczną ze względu na istotne znaczenie artystyczne, kulturowe, wypoczynkowe bądź historyczne. To właśnie one są często znakiem rozpoznawczym danej miejscowości i od ich skutecznej promocji zależy natężenie ruchu turystycznego w danym regionie – wyjaśnia Bartosz Antos z portalu www.dzialkanadmorzem.pl. Jednym ze sposobów reklamowania takich obiektów jest oczywiście iluminacja. Czy w związku z powyższym budowa iluminacji może zostać uznana za działania promocyjne o których mówi art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym?
Przy rozpatrywaniu kwestii promocji gmin poprzez iluminację warto sięgnąć do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 września 2010 r. (sygn. II OSK 1476/10), w którym wyraźnie podkreślone zostało, że rada miejska, ustalając w drodze uchwały, że iluminacja może być wybudowana również na obiektach niebędących własnością miasta, przekroczyła uprawnienia wynikające z art. 18 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Oznacza to, że nie można zakładać, że w interesie społeczności lokalnej będzie leżało eksponowanie walorów nieruchomości niebędących stricte mieniem komunalnym – tłumaczy Bartosz Antos z portalu www.dzialkanadmorzem.pl. Co więcej, przywołane tu orzecznictwo zawiera jeszcze jedną niezwykle istotną wskazówkę. Zwrócono bowiem uwagę na fakt, że ustawodawca nie zdecydował się na podanie definicji pojęcia „promocja", a zatem należy uciec się do jego powszechnego rozumienia - czyli założyć, że są to działania zmierzające do spopularyzowania czegoś, jego upowszechnienia oraz rozpropagowania. W konsekwencji, zdaniem sądu, “promocja” obiektów przez iluminację, czyli działanie polegające na wyeksponowaniu światłem budynków, a w tym konkretnym przypadku budynków nienależących do gminy, nie powinna zostać zaliczana w poczet działań własnych gminy, o których mówi art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym – podkreśla Bartosz Antos z portalu www.dzialkanadmorzem.pl. Takie działanie bowiem w żaden sposób nie ma na celu spopularyzowania gminy, nie ułatwi także jej rozwoju, nie upowszechnia informacji o gminie ani jej nie propaguje. Nie można zatem uznać, że uchwała w sprawie budowy iluminacji, działa bezpośrednio w interesie danej społeczności lokalnej, co jednoznacznie oznacza, że jej budowa nie może zostać zaliczona do spraw publicznych o znaczeniu lokalnym.
Saveinvest Sp. z o.o.
www.grunttozysk.pl
Co miesiąc nowe, wartościowe porady
Materiał dostępny ZA DARMO!
Podaj swój adres e-mail, abyśmy mogli przesłac Ci linka do tego specjalnego,
bezpłatnego poradnika, dostępnego tylko dla subskrybentów newslettera.
Twoje dane są u nas bezpieczne. W każdej chwili możesz się wypisać.
Zadzwoń 500 210 600, lub wypełnij formularz - oddzwonimy do Ciebie!
Dziękujemy.
Twoja wiadomość została wysłana.
Skontaktujemy się w ciągu 48h.