Planowanie zakupu nieruchomości i jego realizacja od zawsze wiązała się z licznymi
niewiadomymi i kruczkami prawnymi.
Wychodząc naprzeciw tym pytaniom, postanowiliśmy uruchomić cykl poradników
w których opiszemy wiele aspektów związanych z nieruchomościami.
Polub nas aby uzyskać dostęp do całej treści
Ustawa o podatku rolnym z dnia 15 listopada 1984 roku reguluje kwestie: podstawy opodatkowania podatkiem rolnym, jego wysokości i wymierzenia wraz z obejmowanym przez niego zakresem przedmiotowym i podmiotowym.
Od jakich terenów należy odprowadzić podatek rolny?
Zgodnie ze wspomnianą ustawą opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych. Wyjątek stanowią grunty, które zostały zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej - innej niż działalność rolnicza. Zwyczajowo za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb. Natomiast gospodarstwo rolne to w optyce fiskusa obszar gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, które stanowią własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym także spółki, która nie posiada osobowości prawnej.
Kto jest podatnikiem?
Zgodnie z art. 3 ustawy o podatku rolnym podatnikami tego rodzaju podatku są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, które są właścicielami, posiadaczami samoistnymi lub użytkownikami wieczystymi gruntów, które mieszczą się w zakresie przedmiotowym tego rodzaju podatku. W sytuacji, gdy grunty stanowią współwłasność lub znajdują się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, co do zasady stanowią one odrębny przedmiot opodatkowania podatkiem rolnym. Obowiązek podatkowy ciąży wtedy solidarnie na wszystkich współwłaścicielach lub posiadaczach. Jeżeli natomiast takie grunty stanowią, w zgodzie z dyrektywami ustawy, gospodarstwo rolne, obowiązek podatkowy ciąży na tej osobie będącej współwłaścicielem lub posiadaczem, która takie gospodarstwo prowadzi w całości.
Dodatkowo do uiszczenia odpowiedniej daniny z tytułu podatku rolnego zobowiązani są posiadacze gruntów, które stanowią własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Mowa o sytuacji, w której posiadanie gruntu jest konsekwencją umowy zawartej z właścicielem, z Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego albo też bez takiego tytułu. Wyjątek stanowią grunty wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa lub będących w zarządzie Lasów Państwowych. W tym ostatnim przypadku podatnikami są odpowiednio jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa i Lasów Państwowych. Należy także pamiętać, że ustawowo Skarb Państwa oraz gminy zwolnione są z obowiązku uiszczania podatku rolnego.
Podstawa opodatkowania
Podstawę opodatkowania podatkiem rolnym dla gruntów gospodarstw rolnych stanowi liczba hektarów przeliczeniowych. Ustalana jest ona na podstawie powierzchni, rodzajów i klas użytków rolnych wynikających z ewidencji gruntów i budynków oraz zaliczenia ich do konkretnego okręgu podatkowego. Natomiast dla pozostałych gruntów jest to liczba hektarów wynikająca z ewidencji gruntów i budynków.
Zwyczajowo ustala się 4 okręgi podatkowe, do których, w drodze rozporządzenia, zalicza się gminy oraz miasta w zależności od ich warunków ekonomicznych i produkcyjno-klimatycznych. Należy jednak mieć na uwadze fakt, że Sejmik województwa na wniosek rady gminy może, po zasięgnięciu opinii izby rolniczej, w szczególnych, gospodarczo uzasadnionych wypadkach, zaliczyć niektóre gminy, miasta i wsie do innego okręgu podatkowego niż zostały one określone w rozporządzeniu. Warto nadmienić, że taka zmiana nie może spowodować zmniejszenia liczby hektarów przeliczeniowych dla tego województwa o więcej niż 1,5 % - mówi Bartosz Antos, analityk z portalu www.grunttozysk.pl.
W kolejnych częściach poradnika: wysokość i wymierzanie podatku rolnego oraz przewidziane przez ustawę zwolnienia i ulgi podatkowe.
Co miesiąc nowe, wartościowe porady
Materiał dostępny ZA DARMO!
Podaj swój adres e-mail, abyśmy mogli przesłac Ci linka do tego specjalnego,
bezpłatnego poradnika, dostępnego tylko dla subskrybentów newslettera.
Twoje dane są u nas bezpieczne. W każdej chwili możesz się wypisać.
Zadzwoń 500 210 600, lub wypełnij formularz - oddzwonimy do Ciebie!
Dziękujemy.
Twoja wiadomość została wysłana.
Skontaktujemy się w ciągu 48h.