Planowanie zakupu nieruchomości i jego realizacja od zawsze wiązała się z licznymi
niewiadomymi i kruczkami prawnymi.
Wychodząc naprzeciw tym pytaniom, postanowiliśmy uruchomić cykl poradników
w których opiszemy wiele aspektów związanych z nieruchomościami.
Polub nas aby uzyskać dostęp do całej treści
1 lipca weszła w życie nowa ustawa o ewidencji ludności. Dzięki tej regulacji możliwe stało się uzyskanie danych z rejestru PESEL za pośrednictwem gminy. Do tej pory wszelkie tego typu informacje udostępniało jedynie Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA. Co to oznacza? Czy postępowania administracyjne w ten sposób przyspieszą?
Pozyskiwanie danych do tej pory
"Do tej pory pozyskanie jakichkolwiek danych o osobie było bardzo utrudnione" – mówi Bartłomiej Kuźniar – Koordynator Projektów Inwestycyjnych w firmie Saveinvest Sp. z o.o. "Wszystko odbywało się bowiem w dwojaki sposób. Po pierwsze takie dane mogły zostać udostępnione na poziomie centralnym - przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych. On udostępniał informacje z ogólnokrajowego rejestru PESEL. Z reguły rozpatrywanie wniosku dość trwało dość długo. Po drugie natomiast można było zwrócić się do organu gminy. Ten z kolei udostępniał posiadane informacje wyłącznie w oparciu o dane z rejestru mieszkańców. Oczywiście w obu przypadkach istniały pewne ograniczenia, co do udostępniania danych. Podmioty publiczne mogły pozyskiwać takie informacje w zakresie niezbędnym do realizacji ich ustawowych zadań. Z kolei podmioty prywatne musiały wykazać interes prawny lub faktyczny (zgodę osoby poszukiwanej)." - dodaje Bartłomiej Kuźniar – portal www.dzialkanadmorzem.pl.
Gmina często odmawiała udostępnienia danych
Zasadniczym problemem w udostępnianiu danych był fakt, iż gmina dysponowała tylko wąskim katalogiem informacji i to wyłącznie o własnych mieszkańcach. W sytuacji, w której okazywało się, że poszukiwana osoba nie mieszka w danej miejscowości, trzeba było sporządzić kolejny wniosek. Tym razem jednak należało go kierować do Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA albo do właściwej gminy. To z kolei, jak już zostało wcześniej wspomniane, wiązało się z długim czasem oczekiwania. Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA przytłoczone nawałnicą wniosków, udzielało odpowiedzi z dość dużym opóźnieniem.
Do czego przydają się dane o osobach?
Załatwiając formalności, potrzebne do jakiegokolwiek postępowania administracyjnego lub cywilnego niejednokrotnie trzeba było ustalić podstawowe dane stron lub uczestników tych postępowań. Zagadnienie to dotyczyło zarówno postępowań administracyjnych (ustalenie adresów pozostałych współwłaścicieli nieruchomości, ustalenie czy właściciele danej nieruchomości wciąż żyją, czy też ma ona częściowo nieuregulowany stan prawny itd.), jak i cywilnych (ustalenie danych dłużnika w celu skierowania przeciwko niemu pozwu o zapłatę, ustalenie spadkobierców osoby zmarłej itd.). Jeżeli "w grę" wchodziło natomiast kilkanaście, a może nawet i kilkadziesiąt osób, sprawa okazywała się nieco skomplikowana. Wnioskodawca musiał bowiem przemierzyć co najmniej kilka urzędów, aby uzyskać pożądane informacje.
Od 1 lipca 2019 r. pozyskanie danych jest łatwiejsze
Mając zatem na względzie optymalizację procesu udostępniania danych osobowych, ustawodawca postanowił zmodyfikować tę kwestię. W toku uchwalania projektu wielokrotnie podkreślano, że urzędnicy są już gotowi na dokonywane zmiany. Na mocy ustawy z 1 marca 2015 r. o ewidencji ludności organy administracji publicznej uzyskały dostęp do rejestru PESEL. Urzędnicy znają zatem system i wiedzą w jaki sposób się z nim obchodzić. Nowe obowiązki, spoczywające na urzędach gmin nie powinny być dla nich zatem w jakikolwiek sposób obciążające. - stwierdza Bartłomiej Kuźniar – Koordynator Projektów Inwestycyjnych w firmie Saveinvest Sp. z o.o.
Czy postępowania administracyjne przyspieszą?
Wprowadzone zmiany mają wiele zalet. Przede wszystkim są mniej obciążające dla budżetu i nieszczególnie wymagające dla urzędników. Poza tym nie ma konieczności wielokrotnego występowania o dane określonego podmiotu. Można to zrobić podczas jednej wizyty w urzędzie – bez ryzyka odrzucenia wniosku o udostępnienie danych.
Saveinvest sp. z o.o.
www.grunttozysk.pl
Co miesiąc nowe, wartościowe porady
Materiał dostępny ZA DARMO!
Podaj swój adres e-mail, abyśmy mogli przesłac Ci linka do tego specjalnego,
bezpłatnego poradnika, dostępnego tylko dla subskrybentów newslettera.
Twoje dane są u nas bezpieczne. W każdej chwili możesz się wypisać.
Zadzwoń 500 210 600, lub wypełnij formularz - oddzwonimy do Ciebie!
Dziękujemy.
Twoja wiadomość została wysłana.
Skontaktujemy się w ciągu 48h.