Planowanie zakupu nieruchomości i jego realizacja od zawsze wiązała się z licznymi
niewiadomymi i kruczkami prawnymi.
Wychodząc naprzeciw tym pytaniom, postanowiliśmy uruchomić cykl poradników
w których opiszemy wiele aspektów związanych z nieruchomościami.
Polub nas aby uzyskać dostęp do całej treści
Czy właściciel nieruchomości, który nie zgadza się z ustaloną przez gminę wysokością podatku od nieruchomości może ją zaskarżyć? Jakie kroki muszą zostać podjęte?
Uchwała rady gminy
Rada gminy - w drodze uchwały - określa wysokość stawek podatku od nieruchomości dla obiektów znajdujących się w jej granicach administracyjnych. Stawki te nie mogą rocznie przekroczyć wartości wymienionych w obowiązującym obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2017 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2018 r. – przypomina Bartosz Antos z portalu www.dzialkanadmorzem.pl. Dla przykładu, zgodnie z obwieszczeniem, dla budynków mieszkalnych maksymalna stawka to 0,77 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, natomiast dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 23,10 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.
Rada gminy może zróżnicować wysokość stawek dla poszczególnych rodzajów nieruchomości. W praktyce oznacza to, że mogą zostać uwzględnione i w konsekwencji wpłynąć na wysokość podatku, takie aspekty jak: lokalizacja nieruchomości, rodzaj prowadzonej działalności, rodzaj zabudowy, przeznaczenie lub też sposób wykorzystywania gruntu. Z kolei stawki dla budynków mogą być warunkowane m.in. ich stanem technicznym lub wiekiem.
Co może zrobić podatnik, który nie zgadza się z wysokością podatku ustalonego przez gminę dla jego nieruchomości i uważa, że jest on za wysoki? W jaki sposób może interweniować i o czym powinien pamiętać?
Należ pamiętać, że podatnicy mogą zaskarżyć uchwałę rady gminy (lub rady miasta) albo odwołać się od otrzymanej decyzji administracyjnej – informuje Bartosz Antos z portalu www.dzialkanadmorzem.pl.
Wezwanie do usunięcia naruszenia
Każdy podatnik ma prawo (zgodnie z art. 101 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym) do zaskarżenia uchwały w sprawach podatkowych do wojewódzkiego sądu administracyjnego, jeśli narusza ona jego interes prawny – ale tylko po bezskutecznym, uprzednim wezwaniu do usunięcia owego naruszenia. Podjęta uchwała, innymi słowy, musi rodzić dla podatnika konkretne konsekwencje prawne, które muszą zostać wykazane w złożonej skardze.
Co więcej, brak wystąpienia przez podatnika z wezwaniem do usunięcia naruszenia spowoduje odrzucenie skargi przez sąd, jako skargi wniesionej przed wyczerpaniem środków zaskarżenia – przypomina Bartosz Antos z portalu www.dzialkanadmorzem.pl. W wezwaniu do usunięcia naruszenia powinny zostać zawarte argumenty, które mogą potwierdzić niezgodność przyjętej uchwały z przepisami powszechnie obowiązującymi. Przykładowo można wykazać, że uchwalone przez gminę stawki przekraczają te maksymalne określone w obwieszczeniu Ministra Finansów. Kolejnym z możliwych rozwiązań jest przeanalizowanie danych nieruchomości wskazanych w ewidencji gruntów i budynków, pod kątem kluczowych aspektów branych pod uwagę przy ustalaniu wysokości podatku, a więc powierzchni dla gruntów oraz powierzchni użytkowej dla budynków. Warto sprawdzić, czy dane zawarte w ewidencji rzeczywiście znajdują pokrycie w stanie faktycznym nieruchomości.
Nie ma określonych wymogów formalnych dotyczących wezwania do usunięcia naruszenia – brak jest także konkretnego terminu, w jakim osoby zainteresowane mogą z nim wystąpić. W sytuacji, gdy wezwanie nie przyniesie skutku, czyli przykładowo, gdy rada gminy odmówi zmiany uchwały lub w ogóle nie ustosunkuje się do wezwania, można kierować sprawę do sądu administracyjnego. Terminy na wystąpienie ze skargą to odpowiednio 30 dni – licząc od daty otrzymania odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa; bądź 60 dni – od dnia wystąpienia z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa, jeżeli rada gminy nie ustosunkowała się do wezwania.
Skarga na uchwałę do sądu
Skargę na uchwałę rady gminy w sprawie wysokości stawek podatków i opłat lokalnych dla nieruchomości można wnieść do sądu administracyjnego w imieniu własnym. Można też wystąpić jako reprezentant danej grupy, która wyrazi na to pisemną zgodę, przykładowo pozostałych mieszkańców gminy niezgadzających się na taką wysokość podatku od nieruchomości – informuje Bartosz Antos z portalu www.dzialkanadmorzem.pl. Warto mieć jednak na uwadze, że do sądu nie można kierować skarg dotyczących uchwał, o których zgodności z prawem sąd orzekł już wcześniej.
Sąd administracyjny przy rozpatrywaniu wniesionej skargi na podatek od nieruchomości może stwierdzić nieważność danej uchwały w całości bądź w części lub też orzec, że wydana została ona z naruszeniem prawa. Jeśli skarga zostanie uwzględniona podatnik ma możliwość wystąpienia z wnioskiem o wzruszenie wydanej w jego sprawie decyzji ustającej podatek od nieruchomości.
Odwołanie od decyzji
Podatnik ma także prawo, by odwołać się od doręczonej mu decyzji ustalającej wysokość podatku od nieruchomości na zasadach ogólnych - a więc zgodnie z przepisami ordynacji podatkowej. Odwołanie takie powinno zostać wniesione za pośrednictwem prezydenta miasta (burmistrza lub wójta) do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w nieprzekraczalnym terminie 14 dni – licząc od dnia doręczenia danej decyzji.
Co miesiąc nowe, wartościowe porady
Materiał dostępny ZA DARMO!
Podaj swój adres e-mail, abyśmy mogli przesłac Ci linka do tego specjalnego,
bezpłatnego poradnika, dostępnego tylko dla subskrybentów newslettera.
Twoje dane są u nas bezpieczne. W każdej chwili możesz się wypisać.
Zadzwoń 500 210 600, lub wypełnij formularz - oddzwonimy do Ciebie!
Dziękujemy.
Twoja wiadomość została wysłana.
Skontaktujemy się w ciągu 48h.