Planowanie zakupu nieruchomości i jego realizacja od zawsze wiązała się z licznymi
niewiadomymi i kruczkami prawnymi.
Wychodząc naprzeciw tym pytaniom, postanowiliśmy uruchomić cykl poradników
w których opiszemy wiele aspektów związanych z nieruchomościami.
Polub nas aby uzyskać dostęp do całej treści
Zgodnie z prawem za powieszenie tablicy informacyjnej na terenie budowy odpowiedzialny jest kierownik budowy, jednak tylko w sytuacji, gdy wymagała ona uzyskania pozwolenia na budowę.
Najważniejszym, z punktu widzenia inwestora, który zastanawia się czy na terenie jego budowy niezbędne będzie usytuowanie tablicy informacyjnej, jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 czerwca 2002 roku w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki, tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia. Zgodnie z zawartymi tam przesłankami osobą bezpośrednio odpowiedzialną za powieszenie takiej tablicy jest kierownik budowy. Tablica informacyjna musi zostać wywieszona tylko na terenie takiej budowy, która, zgodnie z prawem budowlanym, wymagała uzyskania przez inwestora pozwolenia na budowę.
Co do zasady tablica informacyjna musi zostać umieszczona (w sposób trwały i odpowiednio zabezpieczony przed zniszczeniem) w obrębie terenu budowy w miejscu widocznym od strony drogi publicznej (lub też dojazdu do takiej drogi), na takiej wysokości, aby nie było kłopotów z jej odczytaniem.
Warto także pamiętać, że rozporządzenie ministra jest bardzo restrykcyjne jeśli chodzi o określenie dokładnych cech tablic informacyjnych. Kierownik budowy zobowiązany jest bowiem do umieszczenia wykonanej ze sztywnej płyty tablicy koloru żółtego, o kształcie prostokąta o wymiarach 90 cm x 70 cm. Napisy na tablicy muszą zostać wykonane w sposób trwały i czytelny, literami i cyframi koloru czarnego, których wysokość musi przekraczać 4 cm.
Tablica informacyjna musi zawierać: określenie rodzaju przeprowadzanych na danym terenie robót budowlanych oraz adres prowadzenia takich robót; numer pozwolenia na budowę wraz z nazwą, adresem oraz numerem telefonu właściwego organu nadzoru budowlanego; imię i nazwisko lub też nazwę (firmy), adres oraz numer telefonu inwestora; imię i nazwisko lub też nazwę (firmy), adres oraz numer telefonu wykonawcy lub wykonawców robót budowlanych. Ponad to należy na tablicy informacyjnej umieścić imiona, nazwiska, adresy wraz z numerami telefonów takich osób jak: kierownika budowy, kierownika robót, inspektora nadzoru inwestorskiego, projektantów. Niezbędne jest także wypisanie telefonów alarmowych – policji, straży pożarnej, pogotowia.
Zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane kierownik budowy zobowiązany jest również do umieszczenia, oprócz omawianej powyżej tablicy, ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia – przypomina Bartosz Antos z portalu www.grunttozysk.pl. Ogłoszenie takie powinno zawierać: przewidywane terminy rozpoczęcia i zakończenia wykonywania robót budowlanych, maksymalną liczę pracowników zatrudnionych na budowie w poszczególnych okresach oraz informacje dotyczące planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.
Co miesiąc nowe, wartościowe porady
Materiał dostępny ZA DARMO!
Podaj swój adres e-mail, abyśmy mogli przesłac Ci linka do tego specjalnego,
bezpłatnego poradnika, dostępnego tylko dla subskrybentów newslettera.
Twoje dane są u nas bezpieczne. W każdej chwili możesz się wypisać.
Zadzwoń 500 210 600, lub wypełnij formularz - oddzwonimy do Ciebie!
Dziękujemy.
Twoja wiadomość została wysłana.
Skontaktujemy się w ciągu 48h.